вівторок, 20 жовтня 2009 р.

план роботи методичного об'єднання вчителів української мови та літератури

ПЛАН РОБОТИ КАФЕДРИ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

ВОЛОДАРСЬК-ВОЛИНСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ

на 2009-2010 н.р.

керівник ПРИМАК Т. К.

В С Т У П

Результативність і підсумки методичної роботи
за попередній навчальний рік

Державна національна програма «Освіта» («Україна XXІ ст.»), концепції мовної освіти передбачають формування мовної особистості, що володіє даром слова – усного і писемного, умінням вільно, комунікативно виправдано користуватися мовними засобами під час сприйняття, створення висловлювань у різних сферах, формах, стилях і жанрах мовлення, тобто забезпечення її всебічної мовленнєвої компетенції.
Уся робота методичного об’єднання вчителів української мови та літератури Володарськ-Волинської гімназії підпорядкована головній меті – допомогти вчителеві-словеснику найбільш ефективно використати свої знання у впровадженні в життя державної мовної політики.
Методичне об’єднання працювало над такою проблемною темою: «Науково-методичне забезпечення формування компетентної особистості шляхом особистісно-орієнтованого підходу до організації навчально-виховного процесу в сучасних умовах».
Методичне об’єднання українських філологів налічує 7 учителів, з них три мають звання «вчитель-методист», два – «старший учитель», а
Денисова Л.О. нагороджена почесним знаком – «Відмінник освіти України». Свою роботу вчителі спрямовують на виявлення навчальних можливостей учнів, формування у них творчо-наукових здібностей. Уся система педагогічної діяльності підпорядкована основній меті – розвитку особистості та її вихованню. Велику увагу словесники приділяють вивченню мови та літератури як об’єкту пізнання. Результати навчальних досягнень за 2008-2009 н. р. свідчать, що більшість учнів засвоїли курс української мови та літератури на достатньому і високому рівнях, середній бал навчальних досягнень становить з мови – 7.5 б., з літератури – 8.3 б.
Педагоги багато працюють над тим, щоб предметом вивчення була не тільки нормативна складова мови (набір її правил), але й взаємозв’язки мови з духовним життям народу, щоб на уроках учні пізнавали історію, культуру, традиції, менталітет свого народу. Так, на відкритих уроках Куцик В.А.
«Історичне минуле українського народу», «Складне речення» та
Примак Т.К. «Великий льох» Т. Шевченка – одна з вершин творчого генія поета в зображенні трагічних епізодів історії України», «Мовні скарби прикметника» ми спостерігали широкий спектр різноманітних засобів і методів роботи з учнями, комунікативно-діяльнісний підхід у викладанні, який збагачує словник учнів і розвиває як усне, так і писемне мовлення та формує національно свідому, духовно багату мовну особистість.
Велику увагу приділяють словесники розвитку творчих здібностей учнів, бо вважають, що у кожній дитині природою закладений певний творчий потенціал. А свідченням цього є досягнення наших вихованців на районному рівні : на ІІ етапі олімпіади з української мови й літератури та на ІІ турі VІІІ Міжнародного конкурсу ім.П.Яцика 8 гімназистів стали призерами, Муський Богдан (учень
Кос Т.С.) брав участь у ІІІ етапі і виборов почесне 5 місце, Стецюк Уляна і Цвіра Анна (вчителі Примак Т.К. , Денисова Л.О.) брали участь у ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови.
Про рівень мовно-літературної освіти промовисто говорять і наукові роботи наших учнів. Денисова Л.О. разом зі своєю вихованкою Цвірою Анною працювали в галузі літературної творчості, оформивши літературний вернісаж Анни Цвіри. Гімназистка 10-А класу Стецюк Уляна аналізувала сторінки життя славетної землячки Лесі Українки, а учениця 9-А класу Павицька Альона досліджувала творчість Івана Кочерги. Наукові роботи цих вихованців брали участь у ІІІ етапі конкурсу – захисту наукових робіт.
Словесники відзначились у районній педагогічній виставці «Інноваційні педагогічні технології у навчально-виховному процесі – 2009» (Денисова Л.О.,
Примак Т.К.). За активну участь у дванадцятій обласній постійно діючій виставці «Сучасна освіта Житомирщини – 2009» Примак Т.К. нагороджена управлінням освіти і науки Житомирської облдержадміністрації дипломом першого ступеня.
Учителі кафедри Примак Т.К., Куцик В.А. брали участь у Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року – 2009», зайняли відповідно І і ІІІ місця, Примак Т.К. брала участь в обласному етапі конкурсу і нагороджена Дипломом за високий професіоналізм, успіхи в навчанні та вихованні школярів.
Учні 9-Б класу та 10 – А класу (вчитель Примак Т.К.) брали участь у І та ІІ етапах Всеукраїнського конкурсу «О мово моя, душа голосна України».
Стецюк Уляна одержала подяку за участь в ІІ етапі конкурсу. Учениця Кос Т.С. Уханська Аліна відзначилась в обласному конкурсі творчих робіт «Святі солдатські спогади».
Протягом навчального року було оформлено «Літературну газету» (вчитель
Куцик В.А.), випущено стінні газети до Міжнародного дня рідної мови (вчитель
Примак Т.К.), до Шевченківських днів (учитель Турчин І.В.).
Плідно працювали педагоги, поповнюючи навчальні кабінети. Учителями-словесниками виготовлено дидактичні та роздаткові матеріали, завдання для тематичного оцінювання з української мови та літератури, дібрано тексти для читання мовчки. Вчителі, що атестувались, розробили папки з досвіду роботи ( Куцик В.А.,
Примак Т.К.). Словесники дбають про високий рівень професійних умінь. Так, у цьому році Примак Т.К. проходила курси з підвищення кваліфікації при Житомирському інституті післядипломної педагогічної освіти.
Проведено позакласні предметні заходи до Дня української писемності, Міжнародного дня рідної мови, Шевченківських днів.
Виступали на педрадах, методичних об’єднаннях, семінарах, засіданнях творчої групи, ділились досвідом своєї роботи Денисова Л.О., Примак Т.К., Куцик В.А.
У цьому навчальному році на уроках української мови та літератури вчителями кафедри активно впроваджувався метод проектів та інші інтерактивні методи, створювалися належні умови для творчого самовираження і саморозвитку учнів – національно свідомих громадян України, виховання компетентної особистості.
Справжній учитель, на думку А.Дістерверга, навчає знаходити істину. Саме цьому і сприяють інноваційні технології, які враховують вибір методичних прийомів, здатних виявити та розвинути хист, азарт кожного учня, врахувати його вдачу, здібності, схильність до пошуку наукових знань, які йому цікаві. Школярі, здобуваючи знання, дають оцінку вчинкам, стосункам людей, явищам та процесам, спостерігають і роблять власні висновки. Адже нинішньому суспільству потрібна вільна, мисляча й активна особистість.
Сьогодення наголошує на необхідності творчого підходу до своєї справи. Педагог, як ніхто інший, не повинен бути формалістом, адже кожного дня він торкається дитячих душ, збагачує їх добром, вірою, надією, любов’ю. Поділяємо думку В. Сухомлинсь-
кого : «Учитель має право вчити інших, допоки вчиться сам». Не зупинятися в пошуках, творити себе, бути щасливим і дарувати щастя іншим – тільки так можна відчути задоволення від своєї праці й побачити вогники вдячності в очах учнів.

Завдання на новий навчальний рік

Одним із стратегічних завдань освіти, згідно з Національною доктриною розвитку освіти України в ХХІ столітті, є формування творчої особистості, здатної на свідомий та відповідальний вибір за різних життєвих обставин. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості, буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ пред’являє високі вимоги до діяльності людини, конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість. А формування компетентностей відбувається в процесі різноманітних видів діяльності на уроках та в позаурочний час. Тому методична робота вчителів української мови та літератури в новому навчальному році буде спрямована на реалізацію таких завдань:
- вироблення у школярів компетенцій комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях;
- виховання свідомого прагнення до вивчення української мови;
- ознайомлення з мовною системою як основою для формування мовних умінь і навичок;
- формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів, тобто прилучення через мову до культурних надбань українського народу і людства в цілому;
- зацікавлення учнів художнім твором як явищем мистецтва слова;
- підняття загальної освіченості учнів: набуття ними базових знань, необхідних для повноцінної інтеграції в суспільство на різних рівнях;
- формування читацької культури учнів, розвиток естетичного смаку, вміння розрізняти явища класичної і масової культури;
- сприяння національному самоусвідомленню і стійкому відчуттю приналежності до європейської спільноти;
- формування гуманістичного світогляду, розвиток духовного світу, утвердження загальнолюдських морально-етичних орієнтирів;
- розвиток творчих і комунікативних здібностей учнів, їхнього самостійного і критичного мислення, культури полеміки, вміння аргументовано доводити власну думку;
- вироблення вміння застосовувати здобуті знання, навички у практичному житті;
- розвиток навичок самоосвіти, бажання і спроможність учитися.
Учителі-словесники у 2009-2010 н.р. працюватимуть над такою проблемою:
« Науково-методичне забезпечення формування компетентної особистості шляхом особистісно - орієнтованого підходу до організації навчально-виховного процесу в сучасних умовах».
Добір навчального змісту й організація навчання української мови будуть здійснюватися на основі поєднання особистісно-орієнтованого, комунікативно-діяльнісного, соціокультурного підходів із врахуванням нових методичних систем, які культивуються нині в Україні: методика вивчення мови на комунікативній основі й методика укрупненого структурування.
Основне завдання – навчити учнів спілкуватися, сформувати в кожного школяра уміння самостійно задовольняти власні естетичні потреби, цінувати прекрасне, використовувати його для формування себе як особистості. Цьому сприятимуть сучасні педагогічні технології, де учень є активним співтворцем уроку, адже саме тоді створюються повноцінні умови для його творчого самовираження, самопізнання, саморозвитку.
Словесники працюватимуть з обдарованими дітьми на факультативних заняттях, а також буде проводитись робота в МАН ( Денисова Л.О.,
Лисюк В.В., Примак Т.К., Куцик В.А.).

ВІДОМОСТІ ПРО ЧЛЕНІВ
МЕТОДИЧНОГО ОБ’ЄДНАННЯ




ОРГАНІЗАЦІЯ САМООСВІТИ
ЧЛЕНІВ КАФЕДРИ

ВИВЧЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І ВПРОВАДЖЕННЯ
ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
В ПРАКТИКУ РОБОТИ ЧЛЕНІВ КАФЕДРИ



ГРАФІК ПРОВЕДЕННЯ ВІДКРИТИХ УРОКІВ
ТА ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ ЧЛЕНАМИ
КАФЕДРИ




ТЕМАТИКА ЗАСІДАНЬ

І ЗАСІДАННЯ
( СЕРПЕНЬ)

1. Проблемно-аргументований аналіз роботи кафедри у 2008-2009 н.р. та завдання і шляхи їх вирішення у 2009-2010 н.р.
(Примак Т.К.)
2. Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення мови та літератури у 2009-2010 н.р.
( Кос Т.С.)
3. Програмне та навчально-методичне забезпечення кафедри. Повторне опрацювання пояснювальних записок. (Лисюк В.В.)

4. 12-річне навчання. Вивчення рідної мови та літератури в 9 кл.
(Денисова Л.О.)

5. Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови та літератури. Дотримання єдиного орфографічного режиму.
(Сахненко О.М.)

6. Методичні рекомендації щодо оформлення в класному журналі результатів навчальних досягнень учнів загальноосвітніх навчальних закладів з української мови.
(Кос Т.С.)

7. ЗНО – 2009: досвід і практика філологічних випробувань.

8. Завдання на наступне засідання.

ІІ ЗАСІДАННЯ
(листопад)

ТЕМА. Розвиток творчих здібностей на уроках словесності як засіб формування мовної компетентності.

1. Творчість як прояв обдарованості.
(Доповідь Денисова Л.О.)

2. Створення умов для активізації творчої діяльності учнів на уроках.
(Співдоповідь Куцик В.А.)

3. Розвиток креативного потенціалу учнів на уроках української мови та літератури. (Співдоповідь Примак Т.К.)

4. Використання інноваційних технологій для розвитку творчого мислення учнів. (Співдоповідь Кос Т. С.)

5. Відкритий урок у 10-А класі.
Підготовка до твору-роздуму на тему: «Що я можу зробити для рідної мови».
(Сахненко О.М.)

Мета: спостерігати, як розвиваються комунікативні компетенції учнів; як виробляється система поглядів щодо необхідності мінімуму мовних знань; як школярі оперують лінгвістичними поняттями.

6. Обговорення уроку.

7. Про підготовку та проведення шкільної та районної олімпіад з української мови та літератури та конкурсу знавців рідної мови
ім. П.Яцика. Обговорення завдань до шкільної олімпіади та конкурсу.
(Примак Т.К.)

8. Завдання на наступне засідання.


ІІІ ЗАСІДАННЯ
(січень)

ТЕМА. Текстоцентричний підхід до вивчення рідної мови.

1. Текстоцентричний підхід до вивчення рідної мови і формування навчальних компетентностей учнів.
( Доповідь Примак Т.К.)

2. Лінгвістичне дослідження у формуванні навчальних компетентностей учнів.
( Співдоповідь Лисюк В.В.)

3. Комунікативна компетенція учнів: формат уроків рідної мови.
(Співдоповідь Куцик В.А.)

4. Використання методу проектів на уроках словесності.
(Співдоповідь Сахненко О.М.)

5. Відкритий урок у 5-Б класі.

Квіти – краса життя. Особливості побудови опису. (Кос Т.С.)

Мета: спостерігати, як пробуджуються пізнавальні інтереси до історії українського народу, як розвивається комунікативна компетенція школярів.

6. Обговореняяуроку.

7. Захист наукових робіт у відділенні філології
і мистецтвознавства (Денисова Л.О., Лисюк В.В.,
Примак Т.К., Куцик В.А.)

МЕТА: показати на захисті наукових робіт, як можна використовувати знання на практиці, в житті.

8. Обговорення результатів ІІ етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика, ІІ туру Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури.

ІV ЗАСІДАННЯ
(березень)

ТЕМА. Інноваційний урок літератури: координати творчості.

1. Моделювання уроку літератури як творчий процес.
(Доповідь Кос Т.С.)

2. Творча лабораторія словесника.
(Співдоповідь Сахненко О.М.)

3. Комп’ютерні технології на уроках літератури.
(Співдоповідь Примак Т.К.)

4. Відкритий урок у 5-А класі.

«Книги читай – розуму набирай». Урок позакласного читання.
(Турчин І.В.)

Мета: спостерігати, як формується читацька активність школярів, життєва компетенція особистості.

5. Обговорення уроку.

6. Чому можна навчитися у вчителів кафедри української мови?
Захист інновацій.

7. Взаємоперевірка стану учнівських зошитів.

8. Обговорення матеріалів зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури.

9. Проведення тижня української мови (за окремим планом).

10. Завдання на наступне засідання.



V ЗАСІДАННЯ

(травень)


1. Про підсумки роботи кафедри у сфері наукової
та інноваційної діяльності над проблемою
«Науково-методичне забезпечення
формування компетентної особистості шляхом
особистісно - орієнтованого підходу
до організації навчально-виховного
процесу в сучасних умовах» та завдання на новий
навчальний рік. ( Доповідь Примак Т.К.)

2. Стан виконання навчальних програм.
(Співдоповідь Денисова Л.О.)

3. Використання передового педагогічного досвіду
в діяльності вчителів кафедри.
(Співдоповідь Кос Т.С.)

4 . Зернини передового педагогічного досвіду.
Презентація вчителями власних педагогічних ідей.
Захист інновацій.
( Усі вчителі кафедри )

5. Завдання на новий навчальний рік.




РОБОТА КАФЕДРИ МІЖ ЗАСІДАННЯМИ

Вересень

1. Взяти участь у святі Першого дзвінка.

2. Перевірити забезпечення учнів підручниками.

3. Опрацювання Правил внутрішкільного розпорядку, інструктажу з техніки безпеки.

4. Завдання для роботи в МАН (у філії « Еврика»).

5. Оновлення стендів у кабінетах.



Жовтень

І . Інструктивно-методична нарада.
1. Огляд новин методичної літератури.
Ознайомлення з інформацією про наявність
методичної літератури. Налагодження обміну.

2.Обговорення матеріалів Міжнародного конкурсу ім. П.Яцика.

3. Оновлення банку даних обдарованих дітей.

4. Дотримання єдиного орфографічного режиму на уроках української мови та літератури.

ІІ. Налагодження співпраці з Міжнародною організацією «Конгрес захисту української мови».

ІІІ. Участь у проведенні педради на тему: « Формування здоров’язберігаючої компетенції школярів в умовах роботи гімназії».


Листопад

1. Проведення І етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури , І туру Міжнародного конкурсу з української мови ім. П. Яцика.

2. Участь у роботі районних комісій під час проведення районної олімпіади з української мови.

3. Узяти участь у роботі педконсиліуму щодо визначення реальних навчальних можливостей та адаптації учнів 5-их класів.


Грудень

І. Інструктивно-методична нарада.

1. Обговорення результатів районної олімпіади.
2. Обговорення результатів навчальних досягнень
учнів у І семестрі з української мови та літератури.

ІІ. Підготовка учнів до захисту наукових робіт у філії
«Еврика».

Січень

1. Взяти участь у районних заходах з рідної мови.

2. Захист наукових робіт у філії «Еврика».

3. Взяти участь у методичному тижні обміну досвідом на тему:

«Крокуємо в ногу з сьогоденням».


Лютий

1. Випустити методичний бюлетень за результатами методичного тижня.

2. Виготовити планшет «Поети рідного краю».

3. Взаємовідвідування уроків.

4. Участь у захисті наукових робіт у Житомирському територіальному відділенні МАН.


Березень


1. Взаємоперевірка зошитів з метою усунення недоліків у дотриманні єдиного орфографічного режиму учнями.

2. Взяти участь у роботі педради «Взаємодія школи і сім’ї у вихованні моральних цінностей школярів».

3. Провести предметний тиждень з української мови та
літератури.


Квітень

1. Узяти участь у засіданні атестаційної комісії по атестації
педпрацівників.

2. Робота по зміцненню матеріальної бази кабінетів.

3.Опрацювання матеріалів зовнішнього незалежного
оцінювання з української мови та літератури – 2010


Травень

1. Узяти участь у науково-практичній конференції «Наш пошук
і творчість – тобі, Україно!»

2. Визначення сформованості предметних компетентностей учнів
з української мови та літератури. Складання звіту всіма
членами кафедри.

3. Підготовка до ДПА, ЗНО, опрацювання інструкцій.

Учнівські твори

Осіння казка

Усі пори року – особливі. Вони різняться своїми подарунками людям: зима дарує сніг, літо – час для розваг з друзями. Але осінь… Ідеш по червоно-жовто-коричневій ковдрі й перед тобою починається казка.
Листя здається тобі різнобарвними іграшками, прикрасами. А якщо бачиш перед собою сквер – ні, то не сквер, то палац, викладений з безлічі коштовних камінців. Зайшовши туди, почуваєшся вельможею, королем, якому все підвладно. Твою корону утворює легенький вихор прикрас, і всесильний, зупиняєш час, застигнувши у своїй величі…
Сирени автомобілів зупиняють твоє панування. Переповнюють різні почуття, хоч і є осад-розчарування, що ця мить була такою короткою, мить, коли вперше почував себе володарем світу…
Ідеш додому. Хочеться зробити щось гарне, кудись полетіти, комусь посміхнутися…
Осінь…Чарівниця…

Муський Богдан,
8-А кл.
Вчитель Кос Т.С.


Осіння казка

Осінь… Дерева цілий день вимітали небо своїми уже жовтими мітлами. Нарешті тільки надвечір виглянуло сонечко із-за густих хмаринок. Здавалося, що так уже й буде завжди.
Аж раптом несподівано зірвався вітер, нібито він кудись поспішав. Жовтогаряче листя почало кружляти,
немов на королівському балу. І ось заграла музика дощу. Все почало дрімати і навіть ми. Земля вкрита золотом, яке виблискує від сонячних промінчиків.
Але ця краса не назавжди, а лише на деякий час…

Сидоренко Інна,8-А кл., вчитель Кос Т.С.

Осіння казка

Кожна пора року по-своєму прекрасна. Зима – це кучугури снігу, літо – це сонце, а осінь…Щоразу йдучи алеями, вкритими багряним листям, я – наче у казці. Все навкруги виграє різними барвами… Золотаве листя, осипаючись з дерев, танцює свій останній танок. Тихо… Лиш десь далеко чути гуркіт машин.
Я стою і насолоджуюсь. Порушити цю красу ніхто не має права. Листя багряним килимом стелиться по землі, а сонце ледь-ледь визирає із густих хмар. Вітерець злегка підхоплює декілька жовтогарячих листочків і несе їх за собою. Нікого… Лише маленький горобчик, сидячи на тоненькій гілочці, весело цвірінькає.
Я обожнюю осінь. Шкода, що вона не вічна…

Ніколаєва Анастасія, 8-А кл.,
Вчитель Кос Т.С.


Осіння казка

Настала осінь. Кожен день казковий. Розпочинається він по-іншому. Вже не так, як літом. Виходиш на вулицю, то помітно змінюється настрій: там відбувається нібито якась суперечка. Небо, здається, от-от і заплаче. а багряне листя вкриє нагріту землю. Але все вмить змінилось. Хмаринки на небі порозбігались у різні напрямки. Вони ніби грають у хованки. Промені сонця падають на золоте листячко берізки. Вона наче наречена, але не в білій сукні, а в золотавій. Здається, що берізка хоче щось сказати, поділитись своїм смутком, але ні… Вона, як і завжди, мовчить.
Це чудово, коли все навколо - ніби в казці. Адже осінь-це і є казка.

Лавринчук Віта. 8-А клас,
вчитель Кос Т.С.

Осіння казка

Осінь-це найяскравіша пора року, адже все навколо починає вигравати різними барвами, а листя заводить свій осінній танок. Які дивні почуття виникають, коли йдеш по алеї, вкритій жовтим і червоним листям!
Настає осінь, у мене з’являються відчуття, ніби я потрапила у казку, у чарівний світ кольорів. Осінній пейзаж неймовірно красивий, особливо коли настає захід сонця. Його яскраво-багряні промені насичують барви осіннього листя, яке падає на тиху воду і, немов загублені кораблики, пливе за течією, а за цим спостерігає чисте, блакитно-рожеве небо, яке непомітно занурюється у темряву…
Шкода, що осінь триває недовго і осіння казка повинна закінчуватися.

Кулагіна Аріна, 8-А клас,
вчитель Кос Т.С.