вівторок, 7 січня 2014 р.

Урок-подорож "З Шевченком у серці"



Тема. З Шевченком у серці.
Мета. Вшанувати пам'ять Великого Кобзаря, доторкнутися серцем до його поезій, показати значимість постаті для всього людства;
            розвивати дослідницькі здібності учнів;
            формувати навички співробітництва. Виховувати повагу і шану до велета    України – Шевченка.

Епіграф. Минають століття,
                А слава не меркне,
                Бо слово,  Великий Кобзарю,
                Ти маєш Безсмертне.

                Кобзарю!
                Знов до тебе я приходжу,
                бо ти для мене совість і закон.
                                                                Ліна Костенко




План уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів (викликання).
1) Звучить «Заповіт» (пісня).
2) Вступне слово вчителя.
3) Експрес-опитування.
ІІ. Усвідомлення знань.
4) Уявна зустріч з поетом (метод «Інтерв’ю»)
5) Робота в групах.
6) Поетична хвилинка.
ІІІ. Рефлексія (міркування).
7) Звучить слово Кобзаря.
8) Підбиття підсумків.

І. Актуалізація (викликання)
1. Акровірш
 - Хто вірш прочитає –
   Про кого піде мова взнає?
         
Ти мусиш нам слівце назвати,
Адже умів він один
Рабів німих захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?

2. Звучить пісня «Заповіт»
Слова вчителя.  В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам’ятає і шанує людство. До них належить й ім’я великого українського поета Т.Г.Шевченка. Весь свій могутній талант він присвятив служінню народу. У цьому навчальному році ми будемо відзначати             200-річницю від дня народження Кобзаря. Тому цей урок ми присвячуємо велету нашого народу Т.Г.Шевченку. Сьогодні я пропоную пройти життєвими шляхами поета.

3. Експрес-опитування – вікторина.

1)     Місце народження поета (с. Моринці)
2)     Соціальний стан у дитинстві ( кріпак)
3)     Ім’я пана (Енгельгард)
4)     Улюблене заняття у дитинстві (малювання)
5)     Хто допоміг викупити з кріпацтва (художник Брюллов)
6)     Сума викупу (2500 рублів)
7)     У якому навчальному закладі здобував вищу освіту (у Петербурзькій академії мистецтв)
8)     Який підручник написав для школярів ( буквар южнорусский)
9)     Скільки віршів входило до першого видання Кобзаря? (8)
10)А до другого видання ?(286)
11)Літературний псевдонім Шевченка (Кобзар)
12)Який композитор поклав на музику найбільшу кількість поезій Шевченка? (Микола Лисенко)
13)Яка назва братства, у діяльності якого брав участь поет? (Кирило-Мефодіївське)
14)Скільки років був на засланні? (10)
15)Скільки років прожив? (47)




ІІ. Усвідомлення змісту.
4) Методика «Інтерв’ю»
Уявна зустріч з поетом (учні класу – журналісти задають питання Шевченку)

Сенкан
1.     Шевченко
2.     Геніальний, талановитий, невтомний
3.     Бореться, пробуджує, надихає, хвилює
4.     Великий співець українського народу
5.     Поет
5) Робота в групах

«Біографи» - створюють колаж "Шевченковими стежинами».

«Пошуковці» - знаходять матеріали про те, як вшановують пам'ять Кобзаря у нас і за кордоном.

«Дослідники» - аналізують, що означає кожна цифра в житті поета:
1814, 1861, 10, 9, 6, 3, 8, 1840.




6) Поетична хвилинка

а) Конкурс «Знавці поезій Шевченка»

1.     Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердити вітер завива … (додому верби)
2.     Мені тринадцятий минало…
3.     Та недовго сонце гріло, недовго молилось …
                                                          (запекло, почервоніло)
4.     Садок вишневий коло хати …
5.     Наш отаман Гамалія,
отаман завзятий …
                     (зібрав хлопців та й поїхав по морю гуляти)
6.     Тече вода в синє море …
                      (та не витікає
                       шука козак свою долю,
                       а долі немає)
7. Світає, край неба палає …
                        (соловейко  в темнім гаї
                          сонце зустрічає)



8.     Вітер з гаєм розмовляє,
шепче з осокою…
                     (пливе човен по Дунаю,
                      один за водою)
9.     На великодень, на соломі
Проти сонця, діти грались…
                      (собі крашанками та й
                        стали хвалитись)
10. На панщині пшеницю жала,
           Втомилася, не спочивать…
11. Там батько, плачучи з дітьми
                              (а ми малі були й голі)
12. Тече вода з-під явора, яром на долину…
                              (пишається над водою червона калина)

б) Бліц-турнір.

1.      Коли і де народився Тарас Григорович Шевченко?
а) 9 березня 1814р. в с. Моринці;
б)      7 січня 1900р. в с. Кирилівка;
в) 10 березня 1861р. в Петербурзі.
2.      Хто були батьки Тараса?
а) багаті люди;
б)      кріпаки;
в)      служителі церкви.
3.      Яке найбільше нещастя спіткало Шевченка в дитинстві?
а) він не міг навчитися малювати;
б)      він рано залишився сиротою;
в)      його часто бив дяк.
4.      Чому Тарас не зміг потрапити на навчання до вчителя - маляра, хоча той і погодився
навчити хлопця?
а) далеко було ходити на навчання;
б)      дяк запросив багато грошей;
в)      пан не дав хлопцеві відпускної.
5.      Навіщо пан Енгельгардт забрав Тараса до себе?
а) він хотів навчити його малювати;
б)      він пожалів Тараса;
в) він примусив його на себе працювати.
6.      До якого великого міста потрапив Шевченко завдяки своєму панові?
а) до Києва;
б)      до Москви;
в)      до Петербурга.


7.      Де любив бувати і що робив білими ночами молодий Шевченко?
а) ходив до клубу слухати музику;
б)      бував у бібліотеці та читав книги;
в)      ходив до Літнього саду малювати статуї.
8.      Хто визволив Шевченка з кріпацької неволі?
а) його сусідка Оксанка;
б)      видатні російські художники;
в) односельці.
9.      За що Тарас Григорович потрапив до тюрми?
а) за свої вірші;
б)      за крадіжку;
в) за те, що не хотів прислужувати панові.
10.    Як називається найбільш відома збірка поета?
а) "Скрипаль";
б)      "Мандрівник";
в) "Кобзар".
11.    Коли помер видатний поет і художник Т. Г. Шевченко?
а) 10 березня 1861 року;
б) 9 березня 1814 року;
в) 10 березня 1814 року.
12.    Де похований поет?
а) у Києві, на Аскольдовій могилі;
б)      у Петербурзі;
в)      у Каневі, на Чернечій горі.

ІІІ. Рефлексія.

Звучать поезії про Кобзаря

НА ЧЕРНЕЧІЙ ГОРІ

На Чернечій горі, що з Дніпром розмовляє,
Оселився навік і завершив свій путь
Той, кого Україна за генія має,
Бо колись не давав їй назавжди заснути.

Я ж чомусь все частіше не генія бачу,
А маленьке хлоп’я, зовсім кволе від сліз.
Втратив маму і нишком від мачухи плаче,
Бо немає кому пригорнуть, пожаліть.

Йому хлюпнуло небо в оченята блакить,
Вітер – вольності  в серце, сонце – в душу тепла,
І були б всі дороги для нього відкриті
Тільки панська сваволя злетіть не дала.
Скільки днів пропливло, скільки злинуло часу,
Скільки щезло людей, скільки нових прийшло,
Та однак хлопчаків називають Тарасом,
Щоб сміливих і гордих на землі не звелось.

Малярчук Тетяна,
Грушківська ЗОШ

ТАРАС ШЕВЧЕНКО
Не на шовкових пелюшках
Не у величному палаці —
В хатині бідній він родивсь
Серед неволі, тьми і праці.
Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась,
 І цілу ніченьку вона
За сина-кріпака молилась.
І Бог почув молитву ту
І дав душі убогій силу,
І в руки хлопцеві влохив
Співецьку чародійну ліру.
І виріс він, і кобзу взяв,
І струн її торкнувсь рукою —
І пісня дивна полилась,
Сповита вічною тугою.
В тій пісні людям він співав
Про щастя. Про добро. Про шлю.
Будив зі сну, пророкував
їм вищу і найкращу долю.
І пісня голосно лилась...
Але недовго: ворог лютий
Підкрався нишком — і замовк
Співець, кайданами окутий.
Він рвався серцем із тюрми
На волю, до ланів широких,
До синіх хвиль Дніпра-ріки,
До тихих тих могил високих.
Він рвався — і прийшла вона,
Сподівана, бажана воля —
І все, чого не знав раніш,
Тепер дала лукава доля.


Умер співець! І привезли
Його на рідну Україну
І коло синього Дніпра
Йому насипали могилу.
Умер співець! Але живуть
 В серцях людей слова безсмерті
І тихо по Вкраїні всій
               Бринять його пісні славетні.
                                                                                      Галина Комарова

8) Підбиття підсумків:

Ø     Сьогодні я дізнався
Ø     Було цікаво
Ø     Було складно
Ø     Я зрозумів, що
Ø     Я відчув, що
Ø     Я навчився
Ø     У мене вийшло
Ø     Мене здивувало
Ø     Мені захотілося
Ø     Урок дав мені для життя


Заключне слово вчителя.  Є імена, що увібрали в себе душу народу, стали частиною його життя. Таким іменем для нас стало ім’я Тараса Шевченка, чия поезія ось уже понад 170 років викликає в людях почуття гордості  й захоплення своєю красою, бунтарською силою, народною мудрістю.
          Доля переслідувала його в житті, скільки могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі на іржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду. Найкраще й найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських  сердець все наново збуджуватимуть його твори.

1 коментар:

  1. Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours

    More than 160 000 men and women are losing weight with a simple and secret "water hack" to burn 2lbs each night while they sleep.

    It's very simple and it works with anybody.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Hold a glass and fill it half full

    2) And then use this weight losing HACK

    and become 2lbs thinner the very next day!

    ВідповістиВидалити