суботу, 14 лютого 2009 р.

Незабутні "чари дитинства" (дитячі роки О. Довженка)

Мета. Розкрити глибину відображення у «Зачарованій
Десні» історичної долі українського народу, духов-
них джерел митця, краси рідної природи. Через
народознавчий аспект донести до учнів багатство
культури української нації, її традиції.
Розвивати творчі здібності учнів.
Сприяти формуванню національної свідомості,
плеканню українського національного ідеалу.
Виховувати активну самостійну особистість.

Тип уроку. Урок аналізу прозового твору з використанням
інтерактивних прийомів.

Обладнання. Портрет О.П.Довженка, виставка його творів,
ілюстрації, малюнки.

Епіграф. «…Життя прекрасне, …само по собі
воно є найбільшим і найвеличнішим
з усіх благ…»
О. Довженко
План уроку

1. Цілепокладання.
Прийом «Велике коло»
«Обговорюємо разом, що для нас цікаво»

2. Планування.
Прийом «Мозковий штурм»
«В основі успіху будь-якої справи лежить чітке бачення цієї справи – план».

3. Організація.
Прийоми «Розв’язання проблем»
«Зіграй роль»
«Займи особисту позицію»
«Спосіб застосування знань представити у вигляді схеми»
«Обмін інформацією – шлях до її глибокого усвідомлення»
«Постійний пошук – шлях до знань»

4. Реалізація цілей.
Прийом «Мікрофон»
«Спостерігай і роби висновок»
«Висловлену думку пошир»
«Кожен несе відповідальність за інших»

5. Аналіз, рефлексія.
Прийом «Дискусія»
«Із частин складаємо цілісний об’єкт»
«Сумнів – двигун історії»
«Оціни свої знання і перевір об’єктивність оцінки»
«Підсумок уроку – результат колективного мислення»

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

Проблеми твору

- У чому духовне джерело справжнього таланту?
- Які основні фактори формування людської особистості?
- Яка роль праці в людському житті?

Проблемні запитання

І блок:

- Що пише автор про характер вірувань простих людей?
- Що вказує на мудрість і спостережливість письменника?
- Хто прищепив митцю любов до праці і повагу до трудівника?
- Як він зображує своїх батьків, односельців?
- Яку роль, на думку автора, відіграє у вихованні дитини оточення і родина?
- Що взяв письменник зі свого дитинства в далеку мандрівку життя?
- Чи тільки красою природи захоплюється письменник?

ІІ блок:

- Що вказує на те, що пізнавати світ малий Сашко почав з природи і самого життя?
- Хто з дитинства прищепив йому любов до праці і краси?
- Чому ще навчила Сашка його родина?
- Що дозволило автору змалювати чудовий світ природи?
- Як поступово міняється світ у сприйманні хлопчика?
- Як порушується проблема виховання працею?

ВПРАВА З КЛЮЧЕМ




Записати в колонку риси характеру, притаманні
О. Довженку. Якщо зробити це правильно, то по другій
від початку букві прочитаєте основну рису його вдачі.

П Р А Ц Е Л Ю Б Н И Й

Д О П И Т Л И В И Й

К М І Т Л И В И Й

Ф А Н Т А З Е Р

З Н А В Е Ц Ь

С Т Р А Т Е Г

В И Н А Х І Д Н И К

А К Т И В І С Т








ВИСНОВКИ

- «Зачарована Десна» - це лірична кіноповість автобіографічного змісту.
- Творчий задум: пригадати, які дитячі враження спонукали в майбутньому до літературної творчості, усвідомити «свою природу на ранній досвітній зорі, коло самих її первісних джерел» (О.Довженко)
- Тема: спогади про дитинство, відтворення картин дитячого світосприймання. Зображення картин життя над деснянського села та його мешканців.
- Будова тексту: відсутність чіткого сюжету, твір складається з новел-спогадів. Багато авторських відступів, оповідь ведеться від першої особи.
- Головна думка: утвердження життєвого оптимізму, «гімн людині», поетизація праці. Яскраво виражений національний колорит оповіді.
- Узагальнений образ-символ дитинства: «Зачарована Десна». Співвідношення автобіографічного і вигаданого.
- Художні засоби: використання гумору і сатири, прийомів контрасту у змалюванні картин життя, багатство тропів і стилістичних фігур.
- Образ минулого: літопис народного життя. змалювання соціальних бід.
- Багатоплановість оповіді: пригоди Сашка, авторські роздуми, картини життя хліборобів, національні звичаї і наївні вірування селян у творі.

Немає коментарів:

Дописати коментар