суботу, 14 лютого 2009 р.

Мавка. Хто вона: ідеал, символ чи мрія?

ТЕМА. Мавка. Хто вона: ідеал, символ чи мрія?

Мета . Шляхом літературної дискусії розкрити суть міфічної істоти Мавки, яка під впливом геніального слова Лесі Українки набула рис реальної людини, стала символом прекрасної мрії, поезії, благородства. Сприяти вмінню аналізувати, узагальнювати, робити висновки. Виховувати інтерес до творчості поетеси.

Тип уроку. Дискусія.

Очікувані результати:
- під час дискусії у класі створюється відповідна атмосфера, в якій обговорення проходить вільно і всі бажаючі мають змогу висловитись; стимулюється висловлення власних ідей, думок;
- підтримується дискусія у відповідному напрямку; роз'яснюються складні питання;
- учасники дискусії забезпечуються потрібною інформацією; підбиваються підсумки.

Історію Мавки може тільки жінка написати... Леся Українка

Завдання:

-Поміркуйте, який смисл вклала Леся Українка в ці слова. Чи вдалось комусь із письменників створити подібний образ?

ХІД ДИСКУСІЇ

І. Оголошення і запис теми

На дошці записи висловлювань Лесі Українки:
• «Нам не сором буде згадати той час, в який нам судилося жити».
• «Сон — мара, а бог єдиний — віра».
• «Ідеал — се ідея, а не людина».
• «Я маю мужність, коли цього треба!»
• «Я б і хотіла бачити її на сцені, і боюся, не "провалу" боюся, а переміни мрії в бутафорію».
• «Людськості найтяжче забути свої мрії, либонь, тяжче, ніж свою реальну історію...»
• «Будемо ми прагнути й боятись, любити і ненавидіти, будемо жити не тільки в минулому й теперішньому, але й у прийдешньому, але й у вічності, наскільки може сягнути в неї наша фантазія. Хто відкриває прийдешність нашому почуттю, той поширює межі вічності нашої душі».

Коментар: під час дискусії можна використовувані висловлювання Лесі Українки як аргумент для підтвердження власних думок.

1. Відомості з теорії літератури

• Ідеал — уявлення про досконалість, зображення прекрасного як належного. Це те, що повинно бути, на думку письменника.
• Символ — предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища. Предмет, тварина, знак стають символами, коли їх наділяють додатковим, винятково важливим значенням. Значення символу домислюється, тому його сприйняття залежить від читачів.
• Мрія — витвір уяви, щось уявне. Предмет бажань, прагнень.
Коментар: під час дискусії потрібно звертати увагу на значення слів «ідеал», «символ», «мрія» і відповідно правильно виробляти свою позицію.

2. Театралізація уривку І дії (зустріч Лукаша і Мавки).

• Які почуття викликала у вас ця зустріч?

Об’єднання учнів у групи (6 груп):

• перша група — реалісти;
• друга -- символісти;
• третя — етнографи;
• четверта — мрійники;
• п'ята — ідеалісти;
• шоста — матеріалісти.

Коментар: кожна група відстоює свій погляд на літературний образ.

II. Запитання під час дискусії (орієнтовні)
Примітка: запитання ставить вчитель або вибирається ведучим.
— Звідки з'явилася Мавка? Яка роль міфології в створенні даного образу? Чи вважаєте ви її своєю ровесницею?
Примітка: відповідають етнографи.
— Чи можна вважати стару «розщеплену» вербу символом нещасної України? Чому саме з верби, а не з берези чи дуба з'явилася Мавка?
— Які ще символи України знаєте ви?
Примітка: відповідають символісти.
Учитель. Прослухайте ще раз у виконанні учениці монолог Мавки — сон і мрія.

3. Виразне читання монологу, який починається словами: «Нічого. Спала. Хто ж зимою робить?..»
Запитання до монологу:
— Про що мріяла Мавка у сні? Чи не з цього монологу починається пробудження мрії? Чи є у вас мрія? Якщо можете, поділіться нею з нами, будь ласка?
Примітка: відповідають реалісти і мрійники.
Як ви розумієте вислів Лесі Українки: «Сон — це мара, єдиний бог — віра»? Чи є щось спільне між даним висловлюванням і сном Мавки?

4. Продовження запитань (орієнтовні)
— Чому Леся Українка не називає прямих родових зв'язків Мавки, а висловлює лише здогадки? Чому Мавка змальована не з постійними портретними рисами, зокрема очі: «зелені..., як небо сині..., вже сиві, ... як тая хмара,... чорні, чи, може, карі»? Чи ця непевність у портретних деталях має якийсь вплив на долю Мавки? Чи, можливо, з якихось інших міркувань Леся Українка вибрала такий стиль написання?
— Чому Мавка почуває себе самотньою в лісі? Чи відомі вам почуття самотності?
— Що приваблює Мавку в людях? А що вам подобається в них (в друзях)?
— Як розв'язує Леся Українка в об¬разі Мавки дилему — воля і вірність?
. Чи не суперечать ці поняття одне одному? Як ви розумієте цю проблему?
— Коли закохалась Мавка у Лукаша: чи тоді, як побачила його, чи тоді, коли почула голос його сопілки? Що для Мавки є первинне — душа чи тіло? А що для себе ви вважаєте первинним?
Примітка: відповідають ідеалісти, матеріалісти.
— Розкажіть про кохання Мавки і Лукаша. Як розумієте слова Мавки: «Що ж мені суджено: щастя чи мука?»
- Чи була щасливою Мавка в коханні? Яке ваше уявлення про щастя? У чому ви вбачаєте своє щастя?

Учитель.
Послухайте, як про кохання пише Леся Українка у листах до сестри Ольги: «Є речі, що людина мусить на них одважуватись сама, не питаючись ради нічиєї... Я безмірно рада за тебе..., що ти матимеш таку справді вірну і щиру дружину.Не міряй і не важ, хто більше, а хто менше любить... Не міряй і не важ, не збирайся жити, а живи, люби, скільки можеш і як можеш, то менше буде жалю, вір мені, ніж коли б ти все розмірила, розважила і відклала на завтра, бо «завтра» не завжди приходить».

І ще один уривок листа до сестри:
«...Я не завжди тямлю, "за що і через що я кого люблю..." Люблю і все. Любов абсолютної справедливості не знає, але в тім її вища справедливість. У світі стільки несправедливо-прикрого, що якби не було несправедливо-лагідного, то зовсім не варто було б жити. Не від нас залежить поправити більшу половину всесвітньої несправедливості безпосередньо, будем же поправляти її іншою несправедливістю — любов'ю».
— Чи розумієте ви зміст висловлювань Лесі Українки про кохання? Чи збігаються ваші думки з думками геніальної поетеси?

— Які почуття у людей викликає кохання? Про яке кохання мрієте ви?
Продовження запитань.
— Розкажіть, як із «царівни в зорянім вінку» Мавка перетворюється на «служебку», «зарібницю»? Як відбилися ці зміни на її зовнішності? Чому вона опинилась в такому становищі? Чи варто заради коханого йти на приниження? Чи пішли б ви її стежкою?

Театралізація уривку П дії (Лукаш і Мавка)
— Які почуття викликала у вас ця зустріч? Який висновок ви зробили для себе?

Продовження запитань (орієнтовні)
— Чи все зробила Мавка, щоб врятувати своє кохання? Прокоментуйте її слова, звернені до Лукаша: «Не зневажай душі своєї цвіту». Від чого застерігає вона його? Як би ви вчинили на її місці? Чи є в Мавки інші шляхи порятунку коханого, звичайно, виходячи з тієї ситуації, що склалася?
— Як вплинула на Мавку зрада Лукаша? Прокоментуйте слова Лісовика: «Ніяка туга краси перемагати не повинна»? Як ви ставитесь до такого поняття, як зрада?

Театралізація уривку II дії (Той, що в скалі сидить і Мавка)
— Що ви відчували, коли дивились і слухали цей уривок?
— Прокоментуйте слова Мавки:
«Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»
— Які почуття є вічними? Чи наділені ваші друзі благородними рисами характеру?
- Розкажіть, як Мавка рятує Лукаша від закляття Лісовика. Чому вона прийшла йому на допомогу? Як би ви вчинили на її місці? Чи доводилось вам прощати зраду і платити за те любов'ю? Чи варто це робити?
- Незважаючи на зраду Лукаша, Мавка вдячна йому. За що? Як ви розумієте її слова: «Ти душу дав мені»? Чи не вважаєте ви Мавку занадто м'якою, безхарактерною, поступливою? Які риси характеру вам подобаються в інших?

Учениця виразно читає монолог Мавки «О, не журися за тіло!»
— Прокоментуйте монолог Мавки.
— Яка глибока філософська думка висловлена в словах Мавки? То що вважає Леся Українка (та її героїня Мавка) первинним — душу чи тіло?

Виразне читання поезії Ліни Костенко «Життя іде і все без коректур...».
— Як ви розумієте вислів: «Людині бійся душу ошукать, бо в цьому схибиш — то уже навіки»?
Довідка: від слова «душа» походить слово «духовність».
— Як ви розумієте слова «духовність» і «бездуховність»? Чи є вони актуальними в наш час? Яку роль вони відіграють у твоєму житті?

III. Висновки.
— Чим привабила вас Мавка:
зовнішньою красою чи інтелектом? Можливо, тим і тим?
— Чи навчила вона вас боротися за своє щастя?
— Мавка гине, але залишається благородною. Чи подобається вам така кінцівка драми?
— Прокоментуйте слова Лесі Українки: «Людськості найтяжче забути свої мрії, либонь, тяжче, ніж свою реальну історію». Про які мрії говорить вона? Що мала на увазі? Чи є щось спільне між висловлюванням і драмою «Лісова пісня»?
— Чому Леся Українка сказала, що «історію Мавки може тільки жінка написати»?
— Як ви розумієте такий вислів поетеси: «...Щоб актори не дуже "обидили" мою "Лісову пісню", але чи се в силі людській?..»
Учитель (до всіх). Чи в силі людській зрозуміти Мавку?
Примітка: запитання залишається без відповіді.
Лине чарівна мелодія сопілки.

ІV. Підсумкове слово вчителя.

- Отже, Мавка – це незвичайна міфологічна чи казкова істота, яка вміє подібно до людей, кохати, думати, працювати, радіти. А хто ж тоді Мавка? Символ краси, вірності, честі? Ідеал людини майбутнього? Чи, можливо, мрія? Ці питання будуть хвилювати ще не одне покоління читачів.
- Мені ж хочеться сьогодні зробити висновок: Мавка – це синтез інтелектуальної думки поетеси, втілення її геніальності, світобачення, глибини почуттів і відчуття навколишнього світу. Це її ясні думи – «самоцвіти», «тихі, ніжні зорі», «рожевії гадки», «золото-блакитні» мрії.
- Пророчими є думки Лесі Українки: «Вкупі з митцями будемо ми прагнути й боятись, любити й ненавидіти, будемо жити не тільки в минулому й теперішньому, але й у прийдешньому, але й у вічності, наскільки може сягнути в неї наша фантазія. Хто відкриває прийдешність нашому почуттю, той поширює межі вічності нашої душі».

V. Домашнє завдання.

Написати письмову роботу «Ким для мене є Мавка».

Немає коментарів:

Дописати коментар