суботу, 14 лютого 2009 р.

"Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм"(біографія Довженка)

Допомогти учням осягнути трагічний життєвий та
творчий шлях письменника, його життєві принципи
через спогади, листи, біографічні твори;
удосконалювати навички роботи з різними джерела-
ми інформації;
вміння аналізувати факти, вчинки, міркування,
принципи митця;
давати оцінку життєвим та творчим явищам;
формувати навички дослідницько-пошукової роботи;
розвивати логічне мислення, усне зв’язне мовлення
учнів;
сприяти вихованню патріотичних почуттів учнів.

ТИП УРОКУ. Вивчення особи письменника.
Дослідницький проект

ЕПІГРАФ УРОКУ:
Я народився і жив для добра і любові
О. Довженко

ПЛАН УРОКУ

1. Вступне слово вчителя. Мотивація навчальної діяльності.

Олександр Петрович Довженко… Кому невідоме це славне ім’я сьогодні, але чи знаєте ви, що в цій постаті поєдналися не тільки визначний письменник і талановитий кінорежисер, але разом з тим і мудрий далекоглядний політик, великий патріот свого народу і син свого часу.
Кажуть, що життя подібне до книги, у якій доля пише світлі й темні сторінки. Отож перегорнемо деякі сторінки життя О. П. Довженка.

2. Об’єднання учнів у групи, розподіл завдань-досліджень.

І група «Дослідники»
«Свято босоногого дитинства» - дізнаються про дитячі роки митця.

ІІ група «Журналісти» - готуються до уявного інтерв’ю з письменником.

ІІІ група «Філософи» - аналізують умови формування світогляду.

ІV група « Літератори» - досліджують епістолярну спадщину .

V група «Художники-критики» - вивчають портрет письменника.

Захищаючи проект дослідження життєвого і творчого шляху О.П.Довженка, учні будуть:

- знати цікаві відомості про життя митця;
- уміти аналізувати, зіставляти і узагальнювати;
- цінувати творчість письменника;
- мати уяву про внесок Довженка у світову та українську духовну скарбницю.

Завдання для групи «Дослідники»

- Яким вам уявляється Олександр Петрович у дитинстві? Чому саме таким?
- Що свідчить про те, що він був людиною з тонкою душею?
- Які якості, риси характеру проявлялися у Довженка ще з дитинства?
- Доведіть, що майбутній митець мав багату творчу уяву?
- Поміркуйте, яку професію може мати людина, яка має тонку і полум’яну дущу?

Завдання для груп «Журналісти» і «Філософи»

Запитання для уявного інтерв’ю з письменником:

- Які риси переважають у вашому характері?
- Вчителювання не задовольнило ваш нестримний характер? Чи, можливо, душа прагнула до більшої активності?
- Скажіть, будь ласка, якби доля вирішила, що ви маєте бути архітектором, будівничим, чи Ви б «сперечалися» з нею?
- Чи є у Вас ідеї щодо реконструкції наших українських міст? Які?
- Чи правда той факт, що Вас було виключено з партії за втрату документів? Так чому ж ви повернулися до партії? Що спонукало до цього кроку?
- Вас не лякало те, що партія, бажаючи приховати багато фактів, які не повинні були знати люди, не дозволила б друкувати Ваші розробки?
- Як поставилося керівництво до написання Вами повісті «Україна в огні»?
- Чому Ви писали «реальні» твори? Вас не лякало, що не всі їх сприймуть?-
- Ви зреалізували себе як кінорежисер повністю чи запас енергії не скінчився?

Завдання для групи «Літератори»:

- прочитати листи до Варвари Довженко;
- прокоментувати їх;
- дослідити історію кохання Варвари та Олександра.

Завдання для групи «Художники-критики»

- Які ваші перші враження, коли ви побачили портрет О.П.Довженка?
- Чи співпадають риси характеру митця з рисами обличчя? Обґрунтуйте свою думку.
- Про що говорять очі Довженка?
- Чи могла така полум’яна особистість пасивно спостерігати за подіями, що відбуваються навколо?
- Ким би міг бути Довженко, якби не обрав кіномистецтво?

3. Робота в групах. Дослідження учнів.

4. Звіти груп. Підсумок.

- У яких сферах проявив себе письменник?
- Яким було його мистецьке кредо і життєве?
- Чому Шарль Форд, французький режисер, назвав Довженка «метеором, що промчав на обрії нашого безрадісного сторіччя»?
- Поясніть епіграф уроку.
- У чому драма Довженка-митця і Довженка-людини?

ВИСНОВКИ

У кіномистецтві Довженко зробив найбільше, кіномитцем він був, так би мовити природженим… Все життя поєднував у собі і художника, і письменника, і мислителя, і громадського діяча.
Олександр Петрович безперечно був непересічною особистістю. Усе життя поклав на олтар служіння українському народові, Україні та величному божеству – кіномистецтву. У його діях зустрічалися суперечливі факти, але картати за ті чи інші вчинки ми не маємо права. Перш за все потрібно знати особисті мотиви. що спонукали до цього кроку. Ми маємо пам’ятати про величезний внесок письменника в світову та українську духовну скарбницю. Його душа є криницею, з якої питимуть цілющу воду не тільки слов’яни… Довженку було важко у житті. Але він ніколи не відступав перед труднощами. Горів сам і запалював інших. Виростає нове покоління, виховане на вічному вогні полум’яної душі. У нього є добрий учитель і мудрий порадник – Олександр Петрович Довженко.

5. Оцінка своїх дій учнями.

- Чого ви навчилися разом з однокласниками?
- Якби вам довелося починати новий проект, що ви зробили б інакше?
- Яких умінь і навичок ви набули, працюючи над проектом?
- У чому полягають переваги роботи в команді?
- Що ви зробили добре?
- Як ви можете вдосконалити свої навички й уміння для вирішення проблем?

Немає коментарів:

Дописати коментар